Det farliga godset kan stjälas för att sedan användas i olika brottsliga handlingar som till exempel vid sprängningar, organiserad brottslighet eller en terroristattack. Syftet med bestämmelserna om transportskydd är att minimera riskerna för stöld av gods eller sabotage av transporterna.
Alla som är delaktiga i en transport har ett ansvar att förebygga och förhindra att farligt gods hamnar i orätta händer.
I farligt gods lagstiftningen avses med transportskydd de skyddsåtgärder och de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra och begränsa att obehörigt förfarande med det farliga godset vid transport på land orsakar skador på liv, hälsa, miljö och egendom.
Bestämmelserna för transportskydd kan sägas till stor del utgöras av systemkrav. Berörda företag förväntas skapa rutiner och instruktioner för grundläggande systematiskt arbete, till exempel gällande personalrekrytering, riskbedömning, skyddet för fysisk miljö samt rapportering av avvikelser och olyckor. Detta inkluderar även fysisk, daglig verksamhet med farligt gods, till exempel rörande lastning och lossning, inpassering, stopp under förflyttning samt åtgärder i händelse av kränkning.
I MSB:s föreskrifter om transport av farligt gods på väg (ADR-S) och järnväg (RID-S) finns det bestämmelser om transportskydd i kapitel 1.10 samt bestämmelser om övervakning i kapitel 8.4 i ADR-S och kapitel 10.5 i RID-S.
Bestämmelserna om transportskydd i kapitel 1.10 består av:
Allmänna bestämmelser om transportskydd
Utbildningskrav
Bestämmelser för farligt gods med hög riskpotential
De allmänna bestämmelserna om transportskydd ställer krav på ökad medvetenhet, skydd av områden för mellanlagring av farligt gods (t ex fordonsdepåer, terminaler), identifiering av transportör, fotolegitimation för fordonsbesättning, rutiner för lastning och lossning med mera.
All personal som är delaktig i transport av farligt gods på land ska ha utbildning om transportskydd. Den ska ge en allmän förståelse för de säkerhetsrisker som är förknippade med farligt gods transport och metoder för att förbättra transportskyddet. Utbildningen ska även ge detaljerad förståelse av företagets skyddsplan för farligt gods med hög riskpotential (när så är tillämpligt).
Farligt gods med hög riskpotential är gods som kan missbrukas vid terrorbrott och leda till svåra konsekvenser, till exempel förlust av åtskilliga människoliv och storskalig förstörelse eller storskalig samhällsekonomisk störning.
Skyddsplan
Transportörer, avsändare och andra delaktiga (t ex lastare/lossare) av farligt gods med hög riskpotential ska upprätta en skyddsplan. I ADR-S och RID-S finns minimikrav på skyddsplanens innehåll.
Arbetet med att ta fram en skyddsplan ska föregås av bedömning av risker för stöld, hotbild och andra möjliga angrepp på godset. Skyddsplanen ska därefter upprättas, implementeras, efterlevas och regelbundet följas upp.