Vägledning - UN 3556

Fordon som drivs med litiumjonbatterier och som transporteras med batterierna installerade, klassificeras som UN-nummer 3556.

Klassificering

  • Klassificering enligt ADR/RID 2025, IMDG Code (amdt. 42-24):
    UN 3556 FORDON, DRIVET AV LITIUMJONBATTERIER, klass 9

  • UN 3556 infördes år 2025 för att mer exakt klassificera batteridrivna fordon. Det nya UN-numret 3556 får tillämpas från och med den 1 januari 2025; dock har övergångsperioder fastställts för att möjliggöra fortsatt användning av den tidigare klassificeringen, UN 3171.
    För vägtransport (ADR) är användning av UN 3171 tillåten till och med den 30 juni 2025.
    För sjötransport (IMDG-koden) är användning av UN 3171 tillåten till och med den 31 december 2025.

Fordon som omfattas av UN 3556

Enligt reglerna för farligt gods definieras fordon som självgående anordningar avsedda för transport av människor eller gods. Detta inkluderar inte bara transportmedel som bilar, motorcyklar, lastbilar och båtar, utan även elsparkcyklar, hoverboards, rullstolar, åkgräsklippare och självgående maskiner som används inom jordbruk, byggnation eller fritid.

Litiumbatterier som installerats i fordon måste uppfylla de provningsmoment som anges i avsnitt 38.3 i FN:s testhandbok (vanligtvis kallat "UN 38.3-testning"). Detta krav gäller dock inte för produktionsprototyper eller batterier från produktionsserier på högst 100 celler/batterier, förutsatt att de är installerade i fordon och transporteras för teständamål.

Farligt gods såsom batterier, krockkuddar, brandsläckare, ackumulatorer med komprimerad gas, säkerhetsutrustning och andra komponenter som är integrerade i fordonet och som är nödvändiga för fordonets drift eller för förarens och passagerarens säkerhet, ska vara säkert installerade i fordonet och är i övrigt undantagna från reglerna för farligt gods.

Särbestämmelser

Både ADR/RID och IMDG-koden innehåller särbestämmelser (SP, Special Provisions) för fordon som drivs av litiumjonbatterier, även om bestämmelserna och deras numrering skiljer sig åt:

  • SP 388 (ADR/RID & IMDG): Förklarar hur olika fordon klassificeras, vilka slags fordon som omfattas av klassificeringen samt krav på litiumbatterier installerade i dessa fordon.

  • SP 666 (endast ADR/RID): Innehåller undantag för fordon vid landtransport.

  • SP 961 (endast IMDG-koden): Innehåller undantag för vissa fordon som transporteras till sjöss.

  • SP 962 (endast IMDG-koden): Tillämpas när villkoren i SP 961 inte är uppfyllda; sådana fordon måste klassificeras under klass 9 och transporteras i enlighet med samtliga krav i IMDG-koden.

  • SP 666 (endast ADR/RID)

    Fordon som drivs av litiumjonbatterier är undantagna från ADR:s övriga regler vid transport som gods, så länge de uppfyller kraven i punkt (e) i särbestämmelse 666.

    SP 666 (e): Fordon som är helt inneslutna i förpackningar, korgar eller på något annat sätt som förhindrar identifiering, omfattas av bestämmelserna om märkning och etikettering i kapitel 5.2.

    Checklista för transport (UN 3556 – SP 666 – ADR/RID 2025):

    • Märkning och etikettering av kollin ("UN 3556" och etikett nr 9A):
      ✔ Ja – Krävs om fordonen är helt inneslutna och inte identifierbara (SP 666(e)).

    • Godsdeklaration för farligt gods:
      ✘ Krävs ej

    • Krav på fordonsbesättning, fordonsutrustning, driftsbestämmelser och dokumentation:
      ✘ Ej tillämpligt

    • Utbildning i farligt gods:
      ✘ Krävs ej

    Viktig anmärkning:
    Sedan bestämmelsen trädde i kraft i januari 2025 har det blivit tydligt att formuleringen i SP 666(e) inte är tillräckligt tydlig. Detta har lett till svårigheter vid praktisk tillämpning. Diskussioner pågår därför om möjliga ändringar eller förtydliganden av bestämmelsen. Under tiden har ADR-länder en möjlighet att underteckna multilaterala avtalet M363 för att skjuta upp tillämpningen av SP 666(e) i ADR 2025 tills en samsyn har uppnåtts.

  • SP 961 (endast IMDG-koden)

    Särbestämmelse 961 kräver ingen märkning, ingen etikettering, inga storetiketter, ingen dokumentation och inga särskilda hanteringsvillkor – utöver vad som anges i särbestämmelsen själv.

    SP 961 + Litiumjonbatteridrivna fordon som körs på och av fartyget av egen drift

    Fordon som drivs av litiumjonbatterier och som körs på och av roro-fartyg av egen drift är undantagna enligt SP 961.1, under förutsättning att följande villkor uppfylls:

    • Fordonet stuvas i fordonsutrymmen, ett särskilt kategoriserat utrymme, ett ro-ro-utrymme eller på väderdäck på ett roro-fartyg, eller

    • I ett lastutrymme som defineras av flaggstaten i enligt SOLAS 74, kapitel II-2, regel 20, som särskilt utformat och godkänt för fordonstransport.

    • Det får inte finnas några tecken på läckage från batteriet.

    SP 961 + Litiumjonbatteridrivna fordon i containrar

    Särbestämmesle 961.1 i IMDG-koden gäller inte för containrar som innehåller fordon. Om ett fordon (UN 3556) lastas i en container och containern därefter lastas på ett ro-ro-fartyg eller annat fartyg, är SP 961.1 inte tillämplig. För denna transport gäller kraven i SP 962.

    SP 961 + Litiumjonbatteridrivna fordon som gods på en lastbärare som i sig är ett fordon

    När litiumjonbatteridrivna fordon (klassificerade som UN 3556) transporteras som last på en lastbärare som själv är ett fordon – exempelvis en släpvagn eller lastbil – råder det osäkerhet kring om denna transportform omfattas av undantaget i SP 961.1. Övriga undantag i SP 961.2 till 961.6 inte tillämpliga för fordon klassificerade som UN 3556.

    Detta omfattar exempelvis en elbil som transporteras på ett bilsläp eller elskotrar lastade inuti en lastbil.

    Det finns ingen enad tolkning om huruvida dessa fordon som transporterar UN 3556 som last omfattas av undantaget i SP 961.1. Behöriga myndigheter och tillsynsmyndigheter i olika länder tolkar bestämmelsen på olika sätt. Om det finns osäkerhet kring tillämpligheten av undantaget i SP 961.1 för den aktuella rutten, är det lämpligt att sändningen följer bestämmelserna i SP 962.

  • SP 962 (endast IMDG-koden)

    Litiumjonbatteridrivna fordon som inte är undantagna genom särbestämmesle 961 ska inordnas i klass 9 och transporteras i enlighet med kraven som anges i särbestämmelse 962, enligt följande:

    • Inget läckage: Fordonet får inte visa några tecken på läckage från de installerade batterierna.

    • Batterikraven: Batterierna måste uppfylla kraven i särbestämmelse 388 och vara skyddade mot skador, kortslutning och oavsiktlig aktivering under transport.

    • Märkning, etikettering och skyltning: Bestämmelserna i kapitel 5.2 och 5.3 i IMDG-koden gäller endast om fordonet är helt inneslutet i emballage, lådor eller andra anordningar som förhindrar att det lätt kan identifieras.

    Checklista för transport (UN 3556 – SP 962 – IMDG-koden ändring 42-24):

    • Märkning & etikettering av kollin (Kapitel 5.2):
      ✔ Ja, om fordonet är helt inneslutet – Kollin ska märkas med:
      “UN 3556 VEHICLE, LITHIUM ION BATTERY POWERED” och förses med etikett nr 9A.

    • Skyltning & märkning av lastbärare (Kapitel 5.3):
      ✔ Ja, om fordonet är helt inneslutet – lastbäraren ska förses med storetikett nr 9.
      Dessutom, om lastbäraren innehåller förpackat farligt gods överstigande 4000 kg bruttovikt, tilldelat endast ett UN-nummer (UN 3556) och inga andra farliga ämnen, ska den också märkas med “UN 3556”.

    • Godsdeklaration för farligt gods (DGD):
      ✔ Ja

    • Stuvning:
      ✔ Kategori A

    • Utbildning i farligt gods:
      ✔ Ja – Personal måste vara utbildad i enlighet med kapitel 1.3.

Produkten har lagts till kundkorgen.