Syftet med den här guiden är att hjälpa dig att förstå avsändarens ansvar och vad du måste tänka på innan du lämnar farligt gods för transport. Om du fortfarande har frågor rekommenderar vi dig att kontakta någon av våra rådgivare för en transportinstruktion för ditt farliga gods.
För att identifiera vilka transportbestämmelser som är aktuella för det gods som du ska skicka behöver du ta reda på några saker.
Du måste identifiera vilka transportslag (väg, järnväg, sjö, luft) som kommer ingå i transportkedjan från dig till mottagaren. Varje transportslag har specifika regler och krav i transportregelverken ADR, RID, IMDG-koden och IATA-DGR. Avsändaren ska säkerställa att sändningen är förpackad, märkt/etiketterad och dokumenterad enligt berörda transportregelverk.
Läs mer om farligt gods regler här >>>
Har ditt ämne, blandning eller föremål en eller flera egenskaper som omfattas av någon farligt gods klass har du som avsändare ansvar att det är rätt klassificerat. Detaljer om klassificering och farligt gods listor finns i transportregelverken ADR, RID, IMDG-koden och IATA-DGR.
Om du ska skicka en kemisk produkt kan du även hitta information om produkten är farligt gods i säkerhetsdatabladets avsnitt 14 "Transportsinformation". För produkter som inte omfattas av krav på säkerhetsdatablad (t ex batterier, elektroniska artiklar, kosmetika) är det viktigt att söka information om farligt gods klassificering uppåt i leveranskedjan.
Vissa slags farligt gods kan vara förbjudna för transport. Förbuden skiljer sig åt vid transport på väg, järnväg, sjö och luft. Flest förbud och begränsningar finns vid lufttransport med passagerarflyg och/eller fraktflyg.
För visst farligt gods finns det lättnader från ordinarie bestämmelser. Om avsändaren väljer att använda sig av någon lättnad påverkar det hur godset ska förpackas, märkas och etiketteras samt sändningens dokumentation.
Exempel på några vanliga lättnader:
Begränsad mängd/Limited quantity
Baseras på att mängden farligt gods begränsas per inner- och ytterförpackning.
Särbestämmelser/Special provisions
Farligt gods kan vara undantaget via en särbestämmelse. Eventuella villkor i särbestämmelsen ska uppfyllas för att den ska kunna tillämpas.
Observera att lättnaderna är olika för olika transportslag. Omfattar din transportkedja olika transportslag måste du säkerställa att lättnaden går att tillämpa.
När du vet vilka transportslag som är aktuella för ditt farliga gods och om du tillämpar någon lättnad eller transporterar godset enligt reglerna fullt ut, är det dags för följande steg. Avsändaren är ansvarig för att godset är rätt förpackat, märkt och etiketterat samt deklarerat för hela transportkedjan fram till mottagaren.
Ditt farliga gods ska förpackas enligt godsets förpackningsinstruktioner i berörda transportregelverk. Instruktionerna innehåller detaljerade villkor för hur godset ska förpackas. Farligt gods förpackningar ska normalt vara provade och typgodkända (UN-godkända).
Läs mer om förpackning av farligt gods här >>>
Avsändaren är ansvarig för att kollit (lådan, dunken, fatet, IBC-behållaren etc.) är rätt märkt och etiketterat för aktuella transportslag.
Förutom varningsetiketter som motsvarar godsets klass och eventuella sekundärfaror tillkommer olika märken (UN-nr, transportbenämning, miljöfarlighet etc.) samt hanteringsetiketter (pilar, cargo aircraft only etc.) beroende på transportslag. Alla etiketter och märken ska vara väl synliga, läsbara och får inte täckas eller skymmas. De ska tåla väderpåfrestningar och för sjötransport krävs att de klarar 3 månader i havsvatten.
Det finns även regler för märkning och etikettering av overpack (t ex pallar), containrar, fordon, vagnar etc. som innehåller farligt gods.
För varje transport av farligt gods ska avsändaren utfärda en godsdeklaration (dangerous goods declaration). Godsdeklarationen består av ett antal bestämda uppgifter som ska beskriva godset så att det hanteras rätt under transport. Det finns regler för vilka uppgifter som ska anges i godsdeklarationen, i vilken ordningsföljd och på vilka språk.
Läs mer om dokumentation för farligt gods >>>
Avsändaren måste informera transportören att sändningen innehåller farligt gods. Det är viktigt att detta görs vid bokningstillfället för att transportören ska kunna uppfylla sitt ansvar gällande farligt gods.
Vissa transportörer kan ha begränsningar på vilket farligt gods som de accepterar för transport. De kan även ha egna krav och procedurer för att godkänna en avsändare innan transportuppdrag. Du kan behöva betala en extra avgift på grund av de extra risker som hantering och transport av farligt gods innebär.
För att kunna uppfylla sitt ansvar som avsändare av farligt gods krävs både kunskap och kompetens.
Alla personer som är delaktiga i transport av farligt gods ska ha fått en anpassad utbildning innan de utför arbetsuppgifter som rör transport av farligt gods. Utbildningskrav finns för alla transportslag:
Väg - ADR 1.3-utbildning >>>
Järnväg - RID 1.3-utbildning >>>
Sjö - IMDG 1.3-utbildning >>>
Luft - CBTA utbildning >>>
Verksamheter som lämnar farligt gods för transport ska ha en utsedd säkerhetsrådgivare. En säkerhetsrådgivare ska inte övervaka varje enskild transport av farligt gods utan systematiskt arbeta med att bevaka efterlevnaden av bestämmelserna för farligt gods. Säkerhetsrådgivaren ska som ett led i det förebyggande arbetet se till att rutiner tas fram för att företaget ska ha ett fungerande farligt gods system.
Läs mer om säkerhetsrådgivare >>>
Som avsändare måste du ha kunskap i gällande transportregelverk för att din sänding ska uppfylla reglerna. Observera att transportregelverken uppdateras regelbundet och att dina instruktioner ska baseras på nu gällande bestämmelser.
Köp aktuella transportregelverk här >>>
Låt våra rådgivare hjälpa dig med din farligt gods sändning.
Har du fortfarande många frågor som rör ditt farliga gods rekommenderar vi att du bokar en tid för farligt gods rådgivning.
Har du god koll på ditt farliga gods men behöver hjälp med detaljerade transportinstruktioner eller mallar för godsdeklarationer kan vi ta fram dessa åt dig.