Säkerhetsrådgivare för farligt gods

Verksamheter som lämnar farligt gods för transport eller transporterar farligt gods (även lastar och lossar) ska ha en utsedd säkerhetsrådgivare. I Sverige gäller kravet på att ha säkerhetsrådgivare för samtliga transportslag, det vill säga för väg, järnväg, sjö och luft. Syftet är att öka säkerheten vid transport av farligt gods.

Utse en säkerhetsrådgivare

Säkerhetsrådgivaren kan till exempel vara en person som är anställd för enbart detta ändamål eller en person som även utför andra uppgifter i verksamheten. Det kan också vara en person som inte är anställd i verksamheten, en extern säkerhetsrådgivare. Oavsett om verksamheten har valt en intern eller extern säkerhetsrådgivare arbetar dessa alltid under verksamhetsledningens ansvar.

Läs mer om vem som ska ha en säkerhetsrådgivare >>>

Anmälan till MSB

När verksamheter utsett en eller flera säkerhetsrådgivare ska detta anmälas till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Detta görs i MSBs säkerhetsrådgivarregister. Även ändringar av säkerhetsrådgivare (anmälan av nya, avregistrering av gamla) eller förändring i farligt gods verksamheten ska anmälas.

Säkerhetsrådgivarens kompetens

En säkerhetsrådgivare måste genomgå en särskild examination med godkänt resultat och inneha ett giltigt intyg. Examinationen görs hos MSB i Karlstad och kan omfatta ett eller flera transportslag (väg, järnväg, sjö eller luft). Val av transportslag bestämmer säkerhetsrådgivarens behörighet och styr även inom vilka verksamheter man kan verka som rådgivare.

Examinationen ska visa på att säkerhetsrådgivaren har kunskaper om risker förenade med transport av farligt gods, lagar, förordningar och föreskrifter som gäller för de transportslag som omfattas av examinationen samt de uppgifter och ämnesområden som säkerhetsrådgivaren ansvarar för enligt gällande föreskrifter. Examinationen är omfattande, består av flera delprov och genomförs under en heldag. Efter godkänd examination erhåller säkerhetsrådgivaren ett intyg som är giltigt i fem (5) år.

Läs mer om säkerhetsrådgivarens utbildning >>>

Säkerhetsrådgivarens uppgifter

Säkerhetsrådgivaren ska, under verksamhetsledningens ansvar, systematiskt se till att verksamheten följer gällande bestämmelser om transport av farligt gods samt vidtar de åtgärder som krävs för att förebygga olyckor. 

Huvuduppgifterna för en säkerhetsrådgivare är att vara övervakande och rådgivande samt att bevaka efterlevnaden av lagkraven som är förenade med transporter av farligt gods. Säkerhetsrådgivaren ska som ett led i det förebyggande arbetet se till att rutiner tas fram för att företaget ska ha ett fungerande farligt gods system.

Läs mer om säkerhetsrådgivarens uppgifter >>>

Vanliga frågor om säkerhetsrådgivare

  • Ska man välja en intern eller extern säkerhetsrådgivare?

    Som verksamhet måste man själv se över sin farligt gods hantering och vilket behov man har gällande den expertkunskap som en säkerhetsrådgivare besitter. Det finns både för- och nackdelar med en intern respektive extern säkerhetsrådgivare för farligt gods. Oavsett vad man väljer är det viktigt att denne är en integrerad funktion i företagets verksamhet.

    Intern säkerhetsrådgivare
    En intern säkerhetsrådgivare är närvarande i den egna verksamheten på ett helt annat sätt än vad en extern kan vara. Om verksamheten har många och/eller komplexa farligt gods transporter är en intern säkerhetsrådgivare ett föredra. Denne är på plats och ser det dagliga arbetet. Dock har en extern säkerhetsrådgivare kanske en bredare kompetens. Det kan vara att man anlitar en extern säkerhetsrådgivare som en support-funktion utöver den interna säkerhetsrådgivaren.

    Extern säkerhetsrådgivare
    En extern säkerhetsrådgivare har ofta en mycket djup och bred kunskap kring transport av farligt gods och kan komma in i en verksamhet snabbt och med nya ögon. Denne kan då ge stöd eller med nya lösningar som man tidigare inte tänkt på. Det är också viktigt att säkerhetsrådgivaren sätter sig in i den externa verksamheten för att kunna genomföra sina uppgifter ändamålsenligt. Väljer man att anlita en extern säkerhetsrådgivare krävs det att farligt gods arbetet organiseras internt med resurspersoner och koordinatorer.

  • Var finns reglerna om säkerhetsrådgivare?

    I Sverige finns det grundläggande kravet på säkerhetsrådgivare finns i lagen (2006:263) och förordningen (2006:311) om transport av farligt gods. Mer detaljerade bestämmelser finns i föreskrifterna (MSBFS 2015:9) om säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods.

    Krav på säkerhetsrådgivare finns i alla EU-länder och i andra länder som utför internationell landtransport av farligt gods enligt regelverket ADR respektive RID. Sverige har dock utökat kravet på säkerhetsrådgivare att även omfatta transportslagen sjö och luft utöver väg och järnväg.

  • Var kan jag se om min verksamhet har en säkerhetsrådgivare?

    Verksamheter som utsett säkerhetsrådgivare kan sökas i MSB:s säkerhetsrådgivarregister.

Undersidor

Produkten har lagts till kundkorgen.